Hoppa till sidans innehåll

CampMallorca

17 MAJ 2010 10:55
Peter Nilsson berättar en kort men detaljerad reseberättelse om en charterresa som istället för sol och bad fokuserade på träning. Då framförallt landsvägscykling med inslag av trötta muskelfibrer och trevliga människor.
  • Uppdaterad: 17 MAJ 2010 11:22

Jag köpte min resa av Life & style travel AB (campmallorca.se), en resa på 10 dagar som skulle innehålla mycket cykel, simning och löpning m.m. Jag hade försökt att få med mig några få KSK:are men lyckats inte, men däremot Björn från Västerås SS hängde på. 

 

 

Dag 1

Resan startade 1 april från Arlanda, jag valde att ta med min cykel vilket många gjorde som har cyklar i den dyra prisklassen, men majoriteten hyr cykel – kolfibercyklar i bra skick.

I år var det cirka 140 deltagare + ledare och personal. Väl på plats i Ca'n Picafort så plockade vi ihop cyklarna och tog oss en tur, vi cyklade duktigt vilse i denna lilla by, så provturen tog NÅGOT längre tid än planerat. Det fanns två hotell att välja på ett 3 stjärnigt och ett 4- stjärnigt, jag valde 3:an.

I priset ingick förutom frukost och middagsbuffe (då det var mycket tyskar så var det mestadels ”tyska rätter”) även då cykelträning alla dagar med ledare, tillgång till pool, löptränare, yoga och stavgång. De som ville ha simtränare fick betala extra, de hade simträning före frukost och direkt efter cyklingen. Visserligen bodde jag på femte våningen men som alla andra så var det trappen som gällde. Både hotellen var ockuperade av oss och två stora tyska triathlon klubbar. Så att gå omkring i cykelkläder, våtdräkter m.m. var helt naturligt.

På kvällen var det en genomgång av diverse förutsättningar och regler, mycket bra så att alla vet vad som gäller.

Dag 2

Björn och jag hade bestämt oss för att simma innan frukost. Strax innan kl. 7 tittade jag ut, det var kolsvart och iskallt i luften, inte chans att jag simmar. Hoppade tillbaka till den varma sängen, jag tänkte att Björn får simma ensam i denna kyla (bassängen var uppvärmd) – det visades sig att Björn tänkte samma sak.

Efter en stor frukost så var det samling strax innan kl. 10.00, då presenterades dagens banor och ledare, se nedan, då många ville cykla i gul grupp så delades den i 3 grupper, så totalt 6 grupper fanns det att välja på.

Blå:

Du är mer intresserad av att uppleva Mallorca från Cykeln än själva träningen. Har du aldrig cyklat på en racercykel förut har du hamnat helt rätt, den här gruppen tar det riktigt lugnt och ser till att alla kommer till Fikaplatsen inom sinom tid

Grön:

Du vill ta det lugnt, men har en viss vana att cykla racer. Här blandas cyklister som precis har startat sin vårträning med de cyklister som vill ha en lugn och behaglig dag i sadeln. Turerna ligger mellan 6-10 mil, inte mycket berg.

Gul:

Du har tränat en del innan du reser ner till Mallorca och vill nu bättra på din kondition med långa och väl avvägda konditionsträningspass. Många i denna i denna grupp tränar för att cykla Vätternrundan. Turerna är mellan 10-15 mil och är de största grupperna vi har. Har du bara en god grundkondition och kan hantera en racercykel passar den här gruppen dig perfekt. Turerna går både i bergen och på platten.

Röd:

Du är vältränad och vill vässa formen innan säsongen startar på allvar i Sverige. Denna grupp cyklar snabbare och längre än de övriga grupperna, kombinerat med lite backträning och ibland tempoträning. Turerna är oftast lite längre än i gul grupp och farten är högre.

 

Jag körde i Gul+, vi var 9 stycken + ledare, strax under den röda gruppen. Vi rullade iväg i ett tempo som var för lugnt för mig, men efter 4 mil så hoppade en herre av grupp han hade helt klart överskattat sin förmåga, han tog slut och vände hemåt.

Tempot ökade. Efter ca 2 timmar var det fika, två jättesmörgåsar, en cola och en kaffe, 9 €, det var det dyraste fikat under resan men man vart mätt. Nu efter fikat ökade tempot rejält, vi körde oftast i 2 led där det gick, det gick fort på vägarna men tempot sjönk in i byarna, det var rejält backigt.

Distans: 108 km.

I eftersnacket tog jag upp att det var rätt så backigt idag, alla tittade på mig – vi har inte kört i några backar idag, det var bara kullar. Benen var slutkörda och jag undrade hur jag skulle orka med morgondagen.

Som en sann triathlet så hängde vi med på löpningen som startade 20 minuter efter avslutad cykling, vi sprang på stranden (tungt) och i en park. (Vi såg en liten sköldpadda, häftigt! )

Distans 9,7 km.

Efter att ha levt på smörgåsar, energikakor, bananer m.m. så var det äntligen dags för middagsbuffé! Första tallriken med varmmat hetsåt man för att undvika att svälta ihjäl, under den andra tallriken började man bli social och prata och vid efterrätten så var det full konversation som gällde.

Efter middagen var vi med på yoga/stretching pass för ”gubbar”, jag är ingen fulblodsgubbe ännu, var bara lite stel :-). Kroppen var trött och sliten, tidigt i säng, nästan 10 timmars sömn, vaknar upp med kraftiga hungerskänslor.

 


Foto från http://pics09.campmallorca.se

 

 

Dag 3

Står och rycker i dörren till frukostbuffén, vi höll på att svälta ihjäl, vi intog smörgåsar, bacon ägg i olika former, pannkakor, yoghurt m.m. äntligen mätt.

Körde i grupp Gul+ idag också, tempot var mycket högre idag.

Distans 98 km.

En ständig diskussion på morgonen var om man fick var med i grupp Gul+ om man inte hade rakat benen, men majoritet körde orakat. Vilken sport! (RedAnm: Går det att cykla med hår på benen?)

Körde ett återhämtningspass på crosstrainer i hopp om att kropp skulle kännas bättre dagen efter. Att bo på femtevåningen innebär att vattentrycket är mycket dåligt när alla duschar samtidigt efter dagens cykelträning.

På kvällen var det föreläsning om tävlingen Ö till Ö, jag kommer inte att ställa upp, det verkar vara för tuft för mig.

Dag 4

Regnet vräkte ner, all cykling ställs in. När dammet och pollen som finns på vägen blir blött så blir det som snor, som att cykla på blank is, det har under åren hänt en del olyckor.

Körde ett löppass, distans 13,4 km, vinden påminde om storm. Triathleterna var ute och sprang medans cyklisterna satt och fikade.

Landsvägscykling handlar om prylar och märkesprodukter. På lunchen satt jag och pratade med några fullblodscyklister, jag gjorde bort mig... Som vanligt var jag snabb i mina kommentarer, - jag har svårt att förstå hur ett par cykelbyxor för 1500 kr kan vara bättre mina Craft för 600 kr. Fullblodscyklisterna gick direkt till attack och informerade mig om att ett par Assos för 1700-1800 kr var helt klart värt pengarna, passformen är så mycket bättre en allt annat. ?? Jag ägde ingen Assos produkt innan resan, riktiga cyklister har Assos prylar det lärde man sig snart. (RedAnm: Och nu kör även Peter med det? :-) )

Körde ett simpass i bassängen med våtdräkt på eftermiddagen.

Dag 5

Var med i grupp Gul+, vi körde i bergen. Fruktansvärt jobbigt, varmt på platten och kallt på berget. Distans: 105 km.

Körde ett återhämtningspass på crosstrainer i hopp om att kropp skulle kännas bättre dagen efter. Åt en jättemiddag som vanligt, men började nu om nätterna att vakna av hunger.

Dag 6

Var med grupp Gul+, benen var trötta från början till slut. Distans: 97,8 km.

En timme efter avslutat cykling så stack jag ut och sprang med min trötta ben, hade trots detta ett bra tempo, distans 5,2 km.

På kvällen var det föreläsning om hur man cyklar ner för backar, bl.a. serpetinvägar. Den föreläsningen var en kväll försent, en av ledarna, Stickan, hade kört med Röd grupp och gott omkull och brutit nyckelbenet (för tredje gången).

Dag 7

Då min kropp var slutkörd så var jag med i grupp Gul-, ett lugnt pass på 106 km. På kvällarna efter middagen var jag rätt osocial, gick upp på rummet och lyssnade på musik, att läsa en bok var inte att tänka på då den är för tunga att hålla i och man måste fokusera med ögonen.

Jag åt mellan 50-75% mer mat mot vad jag gör hemma och jag tillhör ändå dem som äter mest på jobbet. Var klart oroliga vad vågen skulle säga när jag kom hem, det visades att det var +- 0 mot den vikten jag hade innan jag åkte iväg, vilken förbränning.

Dag 8

Var med i grupp Gul+ idag, vart intvingad. Vid gruppindelning på morgonen så backade alla undan, ingen ville cykla i Gul+ p.g.a. av det höga tempot. Då talade ledarna om för oss att det är samma tempo i alla gula grupper, vill man kör fort så är Röd grupp som gäller. Vilken lögn.

Idag var det blåsigt och vi körde 73 km för att vila upp oss inför morgondagen. En halvtimme sprang jag 5 km i ett kanonbra tempo, härligt.

På resan var det en herre på 72 år med, han cyklade oftast i samma grupp som mig. På den obligatoriska fikapausen vid lunchtid så nöjde han sig med en kaffe medans vi yngre vräkte i oss energi. När vi åkte hemåt så fortsatte han, han körde ca 14 mil om dagen. Det gäller ju att passa på att träna när man har chansen sa han. Han hade gått i pension vid 60 och nu ägnade han sig åt resor och cykling. Till hans frus förtret, hon tycker att de borde renovera huset. Det som hade förbättrat hans cykling var de långa spinningpassen (2-3h) på vintern.

Tänk om man själv kan vara lika vältränad i den åldern och få möjlighet att knäcka de som är 30 år yngre.

Dag 9

Äntligen var det dags för Sa Calobra, ”backen” som alla hade pratat om. Jag hängde på grupp Gul-. Det var varmt på morgonen så jag sprang upp på rummet med mina tights, big misstake! Vi rullade iväg, när vi närmade oss bergen så var himlen alldeles mörk.

Tog det lugnt upp för första backen och började frysa. Vi stannade sedan till vid ett cafe som var fullproppat med frusna cyklister. Fortsatte sedan vidare uppför, tungt och kallt. Började här bli oroliga om jag skulle klara av Sa Calobra. Till slut hade vi nått toppen, då var det nedför Sa Calobra, det går fort nedför på serpentinvägarna, man ligger och bromsar hela tiden, skulle kunna säga så här – jag varit inte så speciellt kaxig.

Väl nere så skulle vi köra tävling uppför, 9,5 km och en genomsnittsluttning på 7%. Tyvärr så glömde jag bort att starta klockan och tappade därför bort distans och fick då svårt att bedöma återstående distans. Det går uppför hela tiden, man får inte en chans att trampa ur benen.

Det tog mig 46 minuter, hade lite energi kvar, nästa år skall jag förbättra denna tid. På vägen hem, ner för berget vart vi ståendes ca en timme p.g.a. cykeltävling, vi FRÖS!!!!! När vi äntligen fick börja cykla nerför hade jag svårt att hålla i styret och nå bromshandagen, jag var dessutom rädd att förstöra mina tänder – de lät som en skallra p.g.a. jag frös. Robin och jag har cyklat i princip hela denna vinter, ingen gång har jag frusit som denna dag.

Distans: 123 km och 2000 höjdmeter. Det var så nära denna sista kväll att jag tog hissen upp till femte våning, varenda muskelfiber värkte!

Dag 10

Hemresa

 

Slutord

Kanonbra, jag åker nästa år också! Bra ledare, men arrangemang var lite sådär ibland, men det spelande ingen roll. Jag kommer att bo på det 4-stjärninga hotellet, vart utan duschvatten en kväll och dåligt tryck det andra dagarna. Superhärliga cykelmänniskor.

Storklubbarna Fredrikshof och Hisingen hade naturligtvis flest deltagare. De fanns fler föreläsningar att gå på kvällarna, men jag orkade inte. Jag hoppade dessutom över de två grattis SPA-besöken då min kropp var för trött. Frukost- och middagsbuffen var bra, det fanns mycket att välja på. Majoriteten var män, en del hade fruarna med sig andra inte, de yngre tjejerna var oftast triathler. Gillar man landsvägscykling och triathlon så är detta ett bra sätt att starta säsongen på.

Läs mer under:

http://www.campmallorca.se/ 

http://www.runnersworld.se/blogs/karintri/index.htm?tag=303

Skribent: Mikael Hallgren

 

INFO OM HEMSIDAN

Ansvarig för hemsidan är Göran Karlsson.
Har ni information som ni vill ha med på hemsidan, det kan röra sig om resultat, bilder, repotage, evenemangstips med mera, så skickar ni ett mail till goran@kungsorssk.se

 

TRÄNINGSTIDER LÖPNING

Måndagar:
Utegymmet på Åsen 18:30

Torsdagar:
Lockmora 18:30

Söndagar: 
Kolla vår Messenger grupp "Vi som springer"

TRÄNINGSTIDER CYKEL

Torsdagar: 
Lockmora 18:00 lila och svart grupp
Köping 17:30 blå och röd grupp

Söndagar:
Lockmora 9:45

 

TRÄNINGSTIDER GYMPA

Söndagar vintertid.
Se Facebook för info.

Kontakt: Anders Sjöberg

 

BJÖRNLUNKEN
björnlunk_header

 

 

TOUR MODÉEN
 

 

SAMARBETSPARTNERS

Postadress:
Kungsörs SK
C/O Dan Tommila, Skyttegatan 2
73635 Kungsör

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info